Лісові дороги: навіщо і коли їх почали будувати?
Будівництво лісових доріг – це більш ефективна протидія пожежам; можливість проводити заготівлі у віддаленій місцевості, а не поруч з населеними пунктами; доступ до ресурсу, який наразі просто втрачається; зниження собівартості заготівлі та транспортування; посилення контролю за незаконними рубками та інше.
ДП “Ліси України” планує побудувати рекордну за останні роки кількість нових лісових доріг – 500 км!
Найбільше доріг заплановано створити у Карпатах та на Поліссі. План будівництва у розрізі регіональних офісів ДП «Ліси України» виглядає наступним чином:
- Подільський лісовий офіс – 30 км;
- Карпатський лісовий офіс – 160 км;
- Поліський лісовий офіс – 180 км;
- Столичний лісовий офіс – 100 км;
- Центральний лісовий офіс – 30 км.
Останні роки лісівники постійно збільшують кількість нових доріг. У 2020 році побудували 65 км, у 2021 році – 130 км, у 2022 році – 140 км.
А як це було раніше?
Історія лісових доріг тягнеться у післявоєнні 50-ті роки, коли розпочалася відбудова зруйнованих міст і сіл.
Лісоматеріалу потребували всі галузі народного господарства. Почалася заготівля ділової деревини. Але вивезти її з лісів без доріг було складно. Подекуди – взагалі неможливо.
Перші лісові дороги насипали з піску, їх легко розбивали весняні паводки та важкі лісовози, доводилося постійно ремонтувати.
Уперше за часів Незалежної України серйозно звернули увагу на брак лісових доріг тільки у 2004 році. За оцінками експертів, на той час понад 80% лісових угідь були недоступними для наземного лісотранспорту. Державною цільовою програмою «Ліси України» на 2010-2015 роки на розбудову лісових доріг було заплановано 576 мільйонів гривень. Окрім цього, державним лісогосподарським підприємствам тоді надали можливість залучати до цього проєкту інвесторів та кошти міжнародних програм.
Останні 7 років лісівники будують дороги лише власним коштом лісових господарств. Суттєво вдосконалилися методи. Зросла культура будівництва, вимоги до дорожнього полотна та підходи до інфраструктури, застосовується комплексний підхід.
Впродовж усієї протяжності лісові дороги забезпечені відповідними знаками, інформаційними стендами, великими і малими рекреаційними пунктами, відеоспостереженням та камерами, мають пірси для забору води пожежною технікою.
Сучасні лісові дороги – багатофункціональні. Фактично у кожному відрізку присутній соціальний фактор.
Дуже важливе у час війни призначення таких шляхів – оборонне. Лісові дороги якісні, всі локації грамотно сплановані. Тож і прикордонники, і українські військові успішно використовують їх у своїй роботі.
Дороги – не примха, а необхідність. Як сучасна техніка, модернізація виробництва, як європейський розвиток нашої країни у кожному напрямку.