МФДО ЛІСВІДНОВЛЕННЯ наполягає на якнайшвидшому ухваленні змін до закону про ОВД, напрацьованих Міндовкілля та Держлісагентством!

МФДО “Відновлення та розвиток лісів України”

Чергове засідання МФДО було присвячено надважливій темі – контролю стану виконання УКАЗУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №675/2022 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період»

https://www.president.gov.ua/documents/6752022-44229

Президент надав Кабміну 6 місяців для розробки критично важливих змін до нормативної бази, необхідних для реформування та розвитку лісового господарства.

Пройшло 9 місяців!

Є досягнення. Багато важливої роботи зроблено. Запущена реформа. Проте деякі речі, на жаль, все ще у стадії «обговорення».

Зокрема, в УКАЗІ чітко вказується – «з метою підвищення рівня екологічної безпеки розробити та внести у шестимісячний строк на розгляд Верховної Ради України проєкти законів щодо внесення змін до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» стосовно перегляду розміру площ насадження лісу та санітарних рубок лісу в контексті застосування оцінки впливу на довкілля».

Голова Товариства лісівників України Юрій Миколайович Марчук вважає, що наразі положення закону про ОВД завдають величезних збитків бюджету країни. За його словами, коли з’явився закон про ОВД, експерти попереджали про проблеми. Так і відбулося. У 2020 році в Україні були величезні пожежі. Але десятки тисяч дерев у «горільниках» так і залишились на корені, тому що чиновинки так і не визначили, як провести ОВД. «Сосна згорівша на корені стоїть максимум 3 місяці, далі з неї навіть дров не буде», – пояснив Юрій Миколайович. Аналогічна ситуація з буреломами, або лісами, пошкодженими короїдом. За словами Марчука, «короїд не чекає, коли ми будемо обговорювати та шукати збалансоване рішення».

Як зазначив голова МФДО Олександр Матусевич, збитки завдаються не лише державному, але і місцевим бюджетам. Рентна плата з куба ділової деревини складає понад 200 грн. З дров, у які перетворюється ділова деревина внаслідок псування, менше 10 грн.

Тому зволікати з ухвалення змін до закону про ОВД недопустимо!

За словам заступника Міністра Міндовкілля Олександра Краснолуцького, при профільному комітеті ВРУ була створена робоча група по напрацюванню змін. Але результати її роботи невідомі.

У той же час міністерство разом з Держлісагентством напрацьовували проєкт змін, які обидві структури вважають збалансованими.

За словами керівника Держлісагентства Віктора Смаля, пропонується, наступне. Всі рубки головного користування підлягають під дію закону про ОВД, звіт має затверджуватися перед виготовленням матеріалів лісовпорядкування. Натомість для суцільних санітарних рубок оцінка впливу на довкілля не потрібна. Для запобігання зловживань проведення таких рубок буде публічно анонсуватися – представники громадськості, екологи зможуть переконатися у тому, що ділянка лісу насправді пошкоджена, і деревину дійсно якомога швидше потрібно прибрати з лісу, щоб вона не втратила якість.

Запропоновані зміни підтримуються експертами та науковцями. Але питання в тому, як швидко законопроєкт про внесення змін буде поданий у Верховну Раду?

Народний депутат Микола Задорожний заявив, що МФДО вимагає у Міндовкілля назвати чіткі терміни підготовки документу.

«Міністр дав доручення – просуватися якомога швидше», – пояснив Олександр Краснолуцький.

Членів МФДО відповідь не задовільнила. Депутати вирішили проводити зустріч з міністром Русланом Стрільцем.

ПІД ЧАС ВІЙНИ ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ НЕ МАЄ ВТРАЧАТИ ЖОДНУ ГРИВНЮ, ТОМУ ЩО ЧИНОВНИКИ НЕ КВАПЛЯТЬСЯ З УХВАЛЕННЯМ РІШЕНЬ!!!

Друге питання, яке розглядалося під час засідання МФДО ЛІСВІДНОВЛЕННЯ – зменшення частини чистого прибутку (ЧЧП), яка відраховується до держбюджету лісогосподарськими підприємствами.

Кабінет Міністрів зобов’язаний зменшити «норматив сплати частини чистого прибутку (доходу), що відраховується державними лісогосподарськими, лісозахисними та іншими підприємствами, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України, до державного бюджету, — до 30%». Проте рішення до цього часу не ухвалене.

За словами начальника відділу економіки Держлісагентства Ольги Філько, досвід зменшення ЧЧП з 80 до 50%, яке відбулося у 2021 році, свідчить, що відрахування до держбюджету в результаті НЕ ЗМЕНШУЮЮТЬСЯ, А НАВПАКИ ЗБІЛЬШУЮЮТСЯ. У лісівників з’явилися кошти для інвестицій, і одразу на порядок зросли прибутки. Раніше держава отримувала 80% від 200 млн грн, а почала отримувати 50% від мільярда грн. Члени МФДО вирішили у подальшому окремо дослідити це питання.

Під час війни пріоритетом є витрати на оборону. Проте з цього року лісова галузь позбавлена державних субсидій, ДП «Ліси України» з власних ресурсів фінансує програми протипожежної безпеки, відновлення господарства сходу і півдня. Надає величезну допомогу Збройним Силам. Ці фактори треба врахувати і все ж таки розглянути можливість зменшення ЧЧП до 30%. Адже розрахунки дійсно свідчать, що це не призведе до втрат державного бюджету. Навпаки, бюджет має отримати більше.

Третє питання – продовження реформи, корпоратизація лісової галузі та доля Закону України “Про особливості управління об’єктами державної власності в лісовій галузі та порядок утворення та діяльності спеціалізованого державного лісогосподарського акціонерного товариства “Ліси України”.

Як повідомили колеги з Держлісагентства та Міндовкілля, допрацьований Закон з минулої п’ятниці поданий на підпис міністру. Базові принципи документу залишаються незмінними:

1.ДП «Ліси України» перетворюється у акціонерне товариство, що відкриває якісно нові можливості для міжнародної співпраці та залучення інвестицій.

2. Нова компанія на 100% залишається виключно у власності держави.

3. «Лісам України» передаються права на лісокористування всіма лісами країни крім приватних.

У Міндовкіллі заявляють, що централізація управління всім лісогосподарським комплексом країни єдина можливість детінізації, якісної охорони, захисту, догляду та відновлення лісів.

МФДО погоджується з базовими принципами Законопроєкту про корпоратизацію «Лісів України». Попереду непростий діалог з представниками громад. Обов’язково продумаємо низку запобіжників, які врахують інтереси місцевого самоврядування. Проте реформа має бути завершена!!!

На наступних засіданнях ЛІСВІДНОВЛЕННЯ продовжить обговорення стану виконання УКАЗУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ, який містить також низку інших завдань до виконавчої влади.