Природоохоронні фонди: кошти мають працювати на екологію!
Відповідно до затвердженого положення про структурний підрозділ обласної державної адміністрації та завдань голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації, Департамент екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації (далі – Департамент) забезпечує реалізацію в регіоні державної екологічної політики визначеної національними природоохоронними стратегіями, державними планами, законодавчими актами.
Для повідомлення громадськості про діяльність облдержадміністрації з питань захисту довкілля, надаємо інформативні відомості про реалізовані природоохоронні (екологічні) заходи та досягнуті результативні показники. Відповідно до статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються державний та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Кошти цих фондів можуть використовуватися тільки на здійснення природоохоронних заходів до яких застосовується програмно-цільовий метод відповідно до Бюджетного кодексу України.
Кошти обласного природоохоронного фонду використовуються відповідно з розписом обласного бюджету Одеської області на відповідний рік і спрямовуються на природоохоронні заходи з вирішення актуальних екологічних проблем (наприклад, будівництво каналізаційних очисних споруд, видалення небезпечних відходів (непридатних пестицидів, відходів ртуті), упорядкування територій та об’єктів природно-заповідного фонду, матеріально-технічне оснащення контролюючих підрозділів у сфері охорони довкілля. Кошти спеціальних природоохоронних фондів територіальних громад часто використовуються не на визначені нормативно-правовими актами природоохоронні заходи, а часто на роботи з благоустрою, фітосанітарії, матеріально-технічного забезпечення комунальних підприємств та інше, що не відповідає вимогам чинного законодавства, і фактично використовуються на проведення поточної господарської діяльності. Тобто, незважаючи на те, що фактично річний сумарний бюджет спеціальних природоохоронних фондів територіальних громад – дорівнює сумі природоохоронного фонду обласного бюджету, природоохоронний ефект від витрат коштів з фондів територіальних громад практично відсутній.
Департамент відповідно до наданих завдань контролює виконання місцевих програм охорони навколишнього природного середовища, та здійснює системні заходи з упорядкування роботи територіальних громад області у цій сфері. Так, у серпні 2024 р. Департаментом була проведена селекторна нарада з районними державними (військовими) адміністраціями та територіальними громадами Одеської області (далі – ТГ), на якій доведені нормативні вимоги планування і фінансування природоохоронних заходів з фондів охорони навколишнього природного середовища місцевих бюджетів, та зазначені керівні документи для проведення такої роботи. У І кварталі 2025 року проаналізована робота ТГ по застосуванню програмно-цільового методу у сфері охорони довкілля. За результатами отриманої інформації із 91 територіальної громади, тільки 51 ТГ (56%) мають місцеві програми з охорони довкілля, у 32 ТГ (35,2%) відсутні вищезазначені програми, 8 ТГ фінансують заходи з не природоохоронних місцевих програм.
Порядки формування та використання місцевих природоохоронних фондів визначаються їх положенням про фонд, в яких визначаються порядок планування і використання коштів фонду, що затверджуються місцевими радами. В територіальних громадах зазначені положення про природоохоронні фонди або відсутні, або їх зміст не відповідає вимогам чинного законодавства.
Департаментом проводиться робота щодо опрацювання документів і матеріалів по кожній ТГ і готуються відповідні рекомендації з дотримання вимог законодавства під час розробки екологічних програм, планування та використання коштів цільових природоохоронних фондів, які за протокольним дорученням робочої наради від 19.03.2025 року під головуванням заступника голови (начальника) Одеської обласної державної адміністрації Фігеля А.А., найближчим часом будуть направлені до всіх органів місцевого самоврядування області.
Очікуємо, що територіальні громади проведуть відповідну роботу з розроблення, коригування і затвердження місцевої екологічної програми, Положення про місцевий фонд охорони навколишнього природного середовища, внесення змін до бюджетів територіальних громад у 2025 році, в частині планування виділення коштів з місцевого природоохоронного фонду на виконання заходів, передбачених місцевою екологічною програмою із розподілом коштів по заходам в окремому додатку. Очікуємо, що виконання зазначених заходів має принести на місцях максимальний природоохоронний ефект.
Питання і далі буде на контролі керівництва облдержадміністрації і Департаменту.